28 april, 2010

Het schouwen van broedeieren

Broedeieren schouwen.

Het schouwen van broedeieren is helemaal niet moeilijk, hieronder toon ik aan de hand van enkele foto’s hoe ik dat doe. Zo kan je makkelijk zien welk ei bevrucht is en welke niet.
Voor het schouwen zelf moet je niets speciaal aankopen, je kan dit makkelijk met een zaklamp.
Natuurlijk is het ook handig als je een bakje maakt met daarin een lamp en een gat, maar mij gaat het om het feit dat je eigenlijk niets speciaals nodig hebt om een broedei te schouwen.
Hieronder zie je hoe ik het ei  (na derde of vierde dag in broedmachine) vast neem (zaklamp onder het ei, tegen mijn hand, staat nog niet aan....).
 



Dan doen we het licht uit en de zaklamp aan :-)
Het ei hieronder is jammer genoeg niet bevrucht....


De foto hieronder toont wel een bevrucht eitje.


Ook de foto hieronder toont een bevrucht ei, je ziet het kuikentje in het midden (embryo) en wat adertjes er rondom heen.


En op de volgende foto zie je wat voor kuikens eruit zijn gekropen.
Dit worden allemaal mooie bebaarde zijdehoenders!


2 opmerkingen:

  1. mooie uitleg spijtig kan ik de fotos niet zien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. kijk eens op http://www.allaboutchickens.be/ daar staan mijn foto's ook, onder broeden

    BeantwoordenVerwijderen

Volgers