12 november, 2009

Bloedluis of vogelmijt

 
De bloedluis is eigenlijk geen luis maar een mijt. De officiële benaming voor deze ectoparasiet is dan ook vogelmijt (Dermanyssus gallinae Degeer). Bij houders van kippen, duiven, kanaries, parkieten en andere siervogels of zangvogels is bloedluis gevreesd. De schade is dan ook aanzienlijk: overbrengen van ziekten en schade aan de conditie van de vogels door het veelvuldige drinken van bloed. Bloedarmoede en vatbaarder voor andere ziektes (E-coli etc) zijn het gevolg.

Rode bloedluizen verbergen zich overdag in spleten en kieren van het hok en vermenigvuldigen zich daar in een razend tempo.Een wijfje kan per dag wel tussen de 6 en 8 eitjes leggen waaruit bij goed weer binnen 2 dagen larven komen .Tussen de 24 en 48 uur ontstaat er door vervelling de zogenaamde nimfen met 8 poten Deze ontwikkeld zich weer binnen een dag of 8 tot een volwassen mijt ,als er voldoende bloed voorhanden is .Een jong wijfje gaat na ongeveer 16 uur ook weer over tot het leggen van eitjes. De leeftijd van een bloedluis kan afhankelijk van het weer wel 3 tot acht weken oud worden als ze actief is . Warm weer is een lust voor de ontwikkeling van de bloedluis!
's Nachts komen ze uit hun schuilplaatsen en bekruipen ze de vogels om zich daar aan hun bloed te goed te doen, en tegen de morgen kruipen ze terug in hun spleten en kieren.

Hoe moet je ze nu het best bestrijden? Er zijn verschillende soorten middeltjes in de handel maar er zijn er maar weinig die effectief werken.
Wat al een goede start is is het witten van uw hokken en spleten en kieren zoveel mogelijk dicht maken hierdoor kan je ze vroeg opsporen omdat je ze makkelijker ziet.
En natuurlijk uw hokken veel schoon maken en daarbij een gasbrander gebruiken is ook zeer effectief. Verder gebruik ik op de kippen zelf Ectospray en sedert deze zomer gebruik ik Diatom poeder in combinatie met poultry shield. Ik vertel er meer over in een volgend bericht.


Reacties en of uw ervaringen inde strijd tegen bloedluizen hoor ik ook graag dus reageer gerust op dit bericht!


Beschrijving en gebruikservaring diatom en poultry shield :

Begin vorige zomer (2009) heb ik voor de eerste keer diatom poeder besteld.

Het was een klein hoeveelheid om het eens uit te proberen. Ik had er al veel over gelezen en wilde dit toch eens
uittesten, het is tenslotte een natuurlijk product die bloedluizen en nog andere insecten bestrijdt.
Nu eind van de zomer 2010 wil ik er toch op de website eens over praten want ik vind het een zeer goed product!

Diatom wordt meestal in combinatie gebrukt met een actief bloedluis bestrijdingsmiddel. Dus voor mij kwam het er op aan mijn hokken eerst grondig te reinigen en dan eens met de bunzenbrander alles goed uitbranden. Daarna komt diatom pas aan zet. Na alles goed te hebben uitgebrand bestrooi je alle naden, kieren en andere plaatsen waar bloedluizen zich bevinden.

Hier via deze link kan je voordelig diatom kopen, ik koop dit in Engeland, zelfs met de verplaatsingskosten bij nog een pak goedkoper dan in Nederland.


In volgend artikel komt de werking en het gebruik ter sprake :

Diatom is een 100% natuurlijk product wat bestaat uit diatomeuze aarde, hetgeen gemaakt is van geplette en vermalen fossielen van kiezelwieren.

Diatom is een poeder die door zijn grote absorberend vermogen de waslaag opneemt, daarna door het schild van veerluizen en bloedluizen heen snijdt en ze op die manier uidroogt. Mede omdat diatom een natuurlijk product is kunnen insecten er niet resistent voor worden. Diatom werkt slecht op insecteneitjes en poppen, het komt moeilijk door de harde schaal van insecten in dit levensstadium heen. Diatom heeft veel meer effect op de larven en volwassen insecten omdat die een huid/schaal hebben van zachter weefsel.

Diatom is werkzaam tegen vlooien, luizen, vliegen, slakken, mieren en dient als ontworming. Diatom kan ook zeer goed worden ingezet tijdens de broedperiode.


Naar mijn mening is diatom poeder een goed product, sedert ik het gebruik heb ik geen grote uitbraak van bloedluizen meer gehad. Ik heb nu een grotere hoeveelheid aangekocht, ik kocht dit aan in Engeland. In Belgie wordt het product (nog) niet verkocht denk ik, in Nederland daarentegen wel maar zelfs met de transportkosten erbij is het stukken goedkoper in Engeland.

Bij mijn laatste bestelling heb ik ook poultry shield aangekocht. Volgens de verkopers in Engeland vormt poultry shield een ideale combinatie met diatom poeder.

Beschrijving poultry shield :

Poultry-Shield is een niet giftig vloeibaar concentraat, dat voor gebruik met water word verdund en zo de bloedluizen en hun eieren bestrijd. Het is belangrijk dat poultry-Shield daadwerkelijk contact maakt met de mijt en hun eieren, dit geeft als reactie dat de waslaag van de bloedluis uitdroogt waardoor de bloedmijt uiteindelijk sterft.

Poultry-Shield penetreert op hetzelfde moment de beschermende waslaag van de eieren die de mijten produceren. (diatom kan dit dan weer niet) Bij behandeling met poultry shield zouden de mijten en de eitjes na 48 uur sterven.

Dus in tegenstelling tot de poeders heeft poultry shield een diep indringende werking in de scheuren, spleten en hoeken waar de bloedluis en hun zich verstoppen.
Poultry shield is eigenlijk een krachtig reinigingsmiddel die een bacterie dodende en virus werende functie heeft en tevens die bloedluizen elimineert.
Ik kocht ook poultry shield via volgende webshop in Engeland


Dus het hok regelmatig kuisen met poultry shield, hiervoor raden ze toch aan om handschoenen en een veiligheidsbril te dragen bij gebruik. Het best is een hoge druk spuit te gebruiken.

Poultry Shield is beschikbaar als een 1 liter klaar om te spuiten of als 1 en 5 liter concentraat dat kan worden verdund in een verhouding van 1:10
+ 96% van de rode mijt en luizen gedood in 48 uur inclusief eieren.

Enkele punten op een rij :

+ Effectief tegen bacteriën, virussen, gisten en schimmels

+ Milieuvriendelijk

+ Niet-giftig

+ Kan gebruikt worden in het hok zonder de kippen te verwijderen , maar niet rechtstreeks op de kippen.


Met deze combinatie ben ik zeer goed beschermd tegen die smerige bloedluizen.

1 opmerking:

  1. ik wil diatom poeder en poultry shield bestellen,waar en hoe moet ik dat doen?

    BeantwoordenVerwijderen

Volgers